En skitstövel till far



"Skitstövel" sa Viola till Jens igår kväll när han ville duscha ifred. Hon smällde igen dörren i ansiktet på en ganska förvånad pappa.
Både Ronja, Emil, Pippi och Madicken säger det.
Dagarna i enda,  alltid Astrids figurer på teven. Viola vill inte se något annat. Jag tittade också på dem som barn, men som vuxen har jag alltid tyckt de var fåniga och kassa jämfört med böckerna. Men nu fastnar jag ofta med Viola framför teven och jag gråter hela tiden. När Emil kör Alfred till doktorn genom värsta snöstormen. När sotaren bjuder upp Alva på societetens bal. När Mattis kidnappat Birk. Och när Pippi pratar till sin mamma i himmelen efter det misslyckade kafferepet. It gets me everytime.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Jonasn



Vilka fina bilder, den högra skulle lika väl vara min egen treåring :-)



Jonasn

2008-10-08 @ 09:50:41
Postat av: Jonasn



Vilka fina bilder, den högra skulle lika väl vara min egen treåring :-)



Jonasn

2008-10-08 @ 09:51:50
Postat av: Tilda & Liva

Åh de är bedårande, astrids sagor. Gripande...

Jättesöta bilder, hihi.

2008-10-08 @ 10:57:49
URL: http://www.sweetcolorful.blogspot.com
Postat av: Maja

Förstår dig... och förstår Viola, hon säger ju som hennes idoler säger.

Jag har ofta funderat över Astrid Lindgrens pedagogik över att hennes figurer i böckerna säger så till sina föräldrar. Såna saker som du skriver men tänker även på när Pippi flyger ner för ett berg. Josefin härmar när Pippi hoppar hela tiden. Från låga höjder med vem vet om hon en dag klätrar upp på taket och hoppar som Madicken med ett paraply!



Eller när Lotta skriker till sin mamma "dumma mamma!".

Ja, jag förstår inte riktigt det. Kanske OK för barnen få uttrycka sin ilska, även för mamma och pappa. Men respekten finns ju inte då. Man få väl säga kanske "mamma, jag tycker inte om det du gör". Eller "jag är arg, pappa".

Ja, finns opassandea saker i A.Lindgrens böcker som att Pippi och Karlsson flyger och barnen härmar.



Jag som mamma kan tycka att det förekommer dumheter i hennes böcker även om det finns massa vecker med, som du själv skrev.



Det finns föräldrar som inte visar Lindgren filmerna eller böcker för sina barn men det är väl föresnt nu. Josefin planerar nästa trip till Astrid Lindgrens Värld sen vi kom hem därifrån typ.

2008-10-08 @ 19:48:54
Postat av: Carina

Men HALLÅÅÅ BUS-Fia så säger man väl ändå inte till farselunsen! :-)

2008-10-08 @ 21:23:40
URL: http://infingfunderar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0