Fresh laundry in a dusty house



Jag har tvättat Violas gardiner, och hängt ut dem nu på morgonen, hittade ingenstans inomhus de hade kunnat hängas upp, det är så dammigt överallt.
Idag är sista dagen av damm dock och vi ska börja städa. Min mamma har erbjudit sig att komma hit och hjälpa till med adventsstädningen. Och Viola har längtat, och längtat efter denna dagen. Hon har t.o.m pratat om det i sömnen. Vi har köpt en adventsängel som Viola ska hänga i sitt fönster, "men först måste vi städa" har jag sagt. Det är så underbart med en liten belöning efter all städning: som en ny blomma eller nytvättade gardiner.

Jag minns så väl den känslan som infann sig när jag, med mina bara fötter, kröp ner i den nybäddade sängen på kvällen i mitt flickrum när mamma julstädat, de fina prickiga ljusblå gardinerna hade kommit upp och adventsstjärnan fick vara tänd tills man somnade.

A vad mysigt.
Hemma hos oss när jag var liten var det ofta jätterörigt, precis som här hemma.
Mina föräldrar jobbade också hemifrån, precis som vi gör och ibland jobbade de mycket. Men när det väl skulle städas hemma så gjordes det ordentligt. Ingen kan städa som min mamma, hon är snabb, målmedveten och kompromissar inte. Allt skuras och få redskaps används. Det är ju ingen materialsport att städa!

Och jag tror att känslan av välbehag efter städningen är större om det vanligtvis är rörigt. Om det alltid är hyfsat rent och ordnat blir det ju knappt nån skillnad.
Och idag ska det bli skillnad här hemma.

Translation: Last day of "dusty" renovation today.
So now we can start to clean.
My mom has offered to help us today, for some advent-christmas-cleaning. Viola has been looking forward to this all week. She has even talked about it in her sleep. She can not wait any longer : she wants a christmas decorated room now. I have been washing her curtains this morning and hung them out to dry in the crisp air.

Kommentarer
Postat av: Daisy

Ja, jag minns också hur skönt det var som liten, att lägga sig mellan nytvättade lakan, iklädd rent nattlinne, i det nystädade rummet. Det frasade och doftade tvättmedel.

2009-12-04 @ 10:16:13
URL: http://daisysaysyeah.blogspot.com/
Postat av: Alexandra

ÅÅH vadmysigt!! Jag ska advents städa oh pynta imorgon

2009-12-05 @ 00:06:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0