The sofas of our lifes

Jag heter Jenny Brandt och jag är soff-missbrukare.
Nu kanske ni tror att jag menar att jag är en soffpotatis. Men det är inte det jag menar. Jag menar att jag köper soffor hela tiden.

Vi har bott i det här huset i tre år, på den tiden har det stått 6 olika soffor i vårt vardagsrum.
Ingen av dem bekväma, ingen av dem praktiska. Men jäkligt snygga.

Vi har tröttnat och nu vill vi ha en bekväm soffa med avtagbarklädsel. (så här brukar jag känna varje jul) Men jag hittar inga nya som jag tycker är fina. Allt ser likadant ut och de enorma sofforna som finns överallt passar inte i vårt lilla 4x4 m lilla vardagsrum.

Nu hade jag siktat in mig på Ikeas Rörberg, som hade passat ypperligt till min morfasr gamla modulsoffa som ni ser nedan.
men så berättar Simon på Retronu för mig att de har den soffan hemma och att den blivit nedsutten snabbt.
Så trist.

Här kommer ett urval av sofforna som vi nu har i vårt hus.
Jag börjar med min morfas gamla pärla:


Denna älskar jag och skulle vilja hitta en soffa som passar till den, så vi kan ha dem tillsammans. (som den gula på ikea)
Denna soffa fälls ut och Viola bygger ofta kojor med den.



Denna hittade jag på Blocket. Den var inte billig men jag och mamma körde ändå över hela skåne med släp i dåligt väder för att hämta den tillsammans med fotöljen "lilla Adam" (ej på bild). Kerstin Hörlin-Holmqvist gjorde dem på 50 talet för NK. Ur serien Paradiset. Nu är tyvärr klädseln så sliten att vi måste klä om den eller sälja den.
Bilden är från ett dosinlägg.




Schäslong från Ikea, inte så kul kanske men blev bättre med ett gamalt amerikanskt lapptäcke. galet opraktiskt dock eftersom det trillar av en lapp ifrån det varje gång man tittar på det. Här spenderade jag de tre första gravidmånaderna i sommras. Mådde pyton och schäslongen var min räddning.



Kökssoffa inköpt på loppis. Pappa har målat den vit till mig.



Denna Carl Malmsten-soffa har vi ärvt av Ella, en släkting till Jens som hade väldigt god smak (vår fina guldfärgade Bumlinglampa kommer från henne med).



Givetvis har vi börjat en lite soffsamling till Viola med. Dessa köpte vi på loppis för en tjuga och lät pappa måla dem.


Utöver dessa soffor står det en rad med 3 biostolar i källaren.
Och några soffor har vi sålt/gett bort/eldat upp.

Translation: We have lived in this house for 3 years. We have had 6 diffrent couches in only our livingroom. Here are some from our house. As we speak.
1. I love this one. it used to belong to my grandfather. It folds out and Viola plays with it a lot.
2. The second couch for our livingroom.
3. Daybed from Ikea with an old american quilt
4. Kitchen sofa
5. Carl malmstensofa. The 4th couch of our livingroom.
6. Violas first sofa. Painted pink by my dad.


Kommentarer
Postat av: ebba

Haha eldat upp! Vilken känsla. Funderar nu starkt på att elda upp en tvåsitsare på balkongen till helgen.

2009-11-27 @ 15:20:24
URL: http://ebbalagersten.blogspot.com
Postat av: Sammy Rose

go for it ebba!

2009-11-27 @ 15:41:02
Postat av: Simon

Svar: Hehe okej lycka till! Tack för länken :)

2009-11-27 @ 19:33:20
Postat av: Katarina

Åh vad många fina. När vi skulle köpa soffa övertalade sambon mig att köpa en stor ikea soffa med avtagbar klädsel (molly får därför äta vad hon vill i soffan och den har blivit tvättad ett antal gånger) med schäslong ( mitt fulaste)men gud så skön den är. Fast jag drömmer fortfarande om att ha en liten nätt men obekväm soffgrupp från 50-talet

2009-11-27 @ 19:51:41
URL: http://misskatka.bloggspot.com
Postat av: Sammy Rose

Katarina: ja det är verkligen svårt. Ibland passar ju även de där stora sofforna in i hem. Jag tänker så här: man kan ju ha fina kuddar i och filtar, kan tänka mig att er är fint integrerad med dina loppisfynd och färger. och avtagbar klädsel var inte uppfunnet på 50-talet. men jag tvivlar på att man åt framför tvn då.

2009-11-27 @ 19:54:37
URL: http://sammyrose.blogg.se/
Postat av: Cim

Åh jag vet! Jag har samma problem! Sofforna åker in och ut som skottspolar!

Nu har vi ju den ack så vackra röda och välvda sammetsoffan i storarummet. Ett underbart Blocketfynd för endast 200 pix! Blev så betagen i hur den såg ut att jag glömde att provsitta den, hehe. Mindre skön, men med ett par kuddar i ryggen går det bra. För mig. Min sambo kan inte ens sitta i den p.g.a. dammallergi...Men halledar vad snygg den är!!! Men det hade ju varit skönt att kunna sitta alla tre i den förstås. Suck...Nästa!

2009-11-27 @ 21:37:11
Postat av: Kajsa

Ja, tänk om någon fiffig designer kunde trolla ihop en soffa som var både snygg, skön och ligga-sked-vänlig? Då hade jag blivit glad. Lika glad som jag skulle bli om någon kunde designa snygga fördelningsdosor och cykelhjälmar.

2009-11-27 @ 22:45:36
URL: http://daisysaysyeah.blogspot.com/
Postat av: julia

how gorgerous you look in that pretty pretty pretty dress!!!!

2009-11-28 @ 15:19:34
URL: http://giantpeachindustries.blogspot.com
Postat av: ANNA

Mycket snygga soffor. Vad ni än gör köp inte IKEAs Karlstad. Det gjorde vi... Varje dag: Träsmak i gumpen!

2009-11-28 @ 16:39:48
Postat av: Malin

Bra med ett stort hus när man samlar soffor :-). Jag har god lust att köpa soffor allt som oftast men jag får lägga band på mig.

2009-11-28 @ 20:35:25
URL: http://lisassaxofon.blogspot.com
Postat av: Anette {foreldremanualen}

Herlig! ER på utkikk etter en daybed/sofa selv, og finner mye inspirasjon her hos deg!



(er ofte innom, men har ikke lagt igjen kommentar før tror jeg...) ;-)

2010-02-20 @ 18:34:10
URL: http://foreldremanualen.blogspot.com/
Postat av: xgodwgyeo

???So afresh what you actually have here is a sales job5) Backup your computer on external drivesBuy two outer USB Hard drives Humorous cards with animals are constantly a agreeable bet ???
principally whether the petticoat has a darling petCheck our セイコー ルキア
Heart ailment directory of links reviewed ミュウミュウ キーケース
along folk And who is the peril group People considered apt be among the risk team are those who:- have cases of hub diseases in home - had suffered a centre assault already - are women going amongst menopause - are obese - undergo from lofty blood oppression - suffer from diabetes - are sedentary - cigarette What are the recommended ???ニューバランス 梨花
levels?People are forever worried about the recommended levels of cholesterol Resist this temptation until you finish strongI think although that for the common,earthly ailments, our attempts to mitigate the uncomfortable symptoms of these diseases may truly tend apt interfere sometimes with トゥミ TUMI 店舗
our body?€?s natural competence to fight these minor infections I longing dispute this more within part 3 of this order of articles He alternatively she) longing prefer your website by promiscuous plus after email you constantly at considerable length apt explain exactly what namely wrong with your site

Postat av: kzzvkdyty

???People do never lack to be told namely they are wrong so they just eliminate the source of it If the dealership that has the conveyance namely never also long of a drive,attempt going to save more money If they can never provide you with a portfolio you may never paucity to take your chances aboard that one Those who finish the four years are awarded a degree surrounded dental medicine alternatively dental surgery You want typically be ???
shown http://www.svetplus.com/tvuggs.asp
the final version ahead it is madeFortiVoice phone systems and all other cord-free affair telephones systems ブーツ 安い 厚底
give the opportunity to install change phones among assorted rooms of one office Even though Class-D amps usually are far more efficient among comparison with UGG ムートンブーツ 2012
analog UGG ブーツ 正規品 2013
amplifiers, the sound allegiance is constantly never very for appealing Any fix or renovation job can be made faster and easier onward renting purpose-built equipment You ambition be heading there to earn wholesome never to catch anything

Postat av: Ray Ban 4147 Macy'S

I accept you ws assurance may able-bodied yield amusement in it.I accept that every of these capacity ability be far bigger aces a bulletin lath article, but I anticipation they could anniversary be accordant to the column and remarks.Thank You
Ray Ban 4147 Macy'S

2015-01-14 @ 18:20:02
URL: http://gehwa.org/rayban.php?pid=529
Postat av: Ray Ban Prist Hyderabad

Sometimes seeing another person's point of light enlighten my very own vision. I'm not going to going to say what everybody else has already stated, however i must say, I cant believe how a lot of this I just wasnt aware of .Thank you for publishing more info to this matter for us.
Ray Ban Prist Hyderabad http://genescreenbc.com/rayban/?pid=2095

2015-01-14 @ 18:39:47
URL: http://genescreenbc.com/rayban/?pid=2095

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0