marsipangröna klänningar kräver färgteve

Om ni undrar vilken film det var jag gick och tänkte på i förra inlägget, så var det denna:
"Släpp fångarna loss, det är vår"
Denna och Blue Hawaii, var de enda FÄRGfilmer som jag tittade på när jag var liten.
Innan vi fick kabelTV alltså, då tittade jag enbart på svenska svart-vita matinéer.

Ni vet sånna , där alla talar rikssvenska och unga möer trånar och säger saker som
"ååå se där kommer han, direktörn från stan" samtidigt som Julia Cesar står i bakgrunden, fnyser åt "dagens ungdom" och manglar.

Hur som helst, Margareta Krok med sin marsipangröna klänning var det vackraste jag sett.
Hon var kär i fången som spelades av Ernst Hugo. Och Fängelsedirektören, som spelades av Gösta Ekman var kär i henne.
Och Tage och Lenas hus är värt att se om och om igen.
Kolla här:



Translation: I love this Swedish movie. It´s a classic. Check out the lovely and quirky house in this clip.
"Släpp fångarna loss det är vår"

Kommentarer
Postat av: Heidi

Åååh... Vad jag älskade den filmen. Gösta Ekaman har jag aldrig varit så värst förtjust i men när han spelar driektörn... :)

Och allt bakandet sen då...

Jag brukar gå omkring och sjunga släpp fångarna loss det är vååååår!



Älskar hur de har en lite och en stor av varje sak i huset.

2010-03-12 @ 11:51:54
URL: http://www.husethed.blogspot.com
Postat av: Heidi

Den här.... :)



http://www.youtube.com/watch?v=2WKoEzxd9zQ

2010-03-12 @ 11:53:36
URL: http://www.husethed.blogspot.com
Postat av: Simon

Svar: Jo det är den. Den är jättelåg tycker jag. I ikea-katalogen så står det att den är ca 50cm lång från golvet ända upp till ryggstödet.

2010-03-12 @ 15:04:36
URL: http://retronu.blogg.se/
Postat av: Anonym

Åh, Släpp fångarna loss.... det var min favoritfilm när jag var liten. När jag var sjuk önskade jag att få se den och mamma stoppade in filmen i videon. Nostalgi! :-)

2010-03-16 @ 06:55:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0