It´s all about the entertainment



Vi småbarnsföräldrar vet ju hur det är att ha uttråkade barn i huset. Vi kan nog alla hålla med om att det inte är så kul.
Och efter att man klätt på alla dockor, lekt hund,doktor ,affär och dagis i fem timmar så tröttnar även den mest positiva föräldern. Så här tänker jag dela med mig av tre tungviktaresom vi använder oss av när kreativen tryter här hemma:

1.TV
Alla barn gillar ju TV, så varför inte skoja till det med att visa dem något de antagligen inte sett tusen gånger.
Programmet jag talar om upptäckte vi på vår senaste USA-trip. Yo Gabba Gabbas hemsida.
Gubbarna på bilden ovan är därifrån, dem köpte vi med hem. Programmet har en härlig 70´s groove och najsa kändisar gästar det t.ex Jack Black och Chromeo.
Deras sida är dessutom fantastic! Man kan se många klipp där och allt e så snyggt att även ni föräldrar kommer sitta klistrade. Yo gabba gabba yo gabba gabba!!!

2. Spel på nätet
Och nej jag menar inte Poker. Det måste man vara myndig för att få spela. Där drar vi gränsen för Viola.
Jag talar om vår favorit-barnsida som heter UPTOTEN.com
Gratisspelen har funkat bra för Viola som varit sysselsatt i timmar med detta. Nu funderar vi dock på att upgradera oss till betalvarianten. Men som sagt. Gratisspelen räcker långt! God Förnöjelse!

3.Musik
Här hemma finns två barnskivor som vi gillar jättemycket. Den ena är Jojje Wadenius, men honom tror jag att de flesta av er känner till, därför tänkte jag istället tipsa om James & Karin. Vi gillar deras skivor så mycket att vi även spelar dem när Viola inte är hemma. Lyssna exempelvis på Kalle Svan nedan. Viola kan många av texterna och de är
så fina, smarta och roliga. Men det finns även sorgliga som tex. "Den dan då skogen brann", den får mig att gråta.
För er som inte pallar med ketchup som pruttar-låtar kan beställa dessa godbitar till skivor via James sida
Jag lovar de är helt fria från den typen av skräp.





Transaltion: All you american readers have proberly already heard about Yo Gabba Gabba! But for you who have not:
You should go to the site right away. Yo Gabba gabba is great!

Uptoten.com has over 1000 free games for kids up to ten. Viola has spent many, many hours on this site.

James & Karin make smart and fun music for kids. The melodys are so parents-friendly because it does not sound like the ordinary kidsmusic. It is not pop och jingel-like. But Viola loves it. The lyrics are the best part about it, but it is in swedish. They sing about the forest, and how you should be nice to animals and about how great it is to live out in the country side.

Kommentarer
Postat av: Mm

Åh både jojje och james & karin är mina favoriter. Lyssnade på dem under hela min uppväxt och jag tycker fortfarande att det är bland det bästa som finns. Gav några skivor till min kompis son för ett tag sen och han älskar dem. Det värmer i hjärtat!

2009-04-18 @ 11:05:26
URL: http://dubbelem.blogspot.com/
Postat av: Sammy Rose

Hej Mm. Nu när jag läser min text igen, så ser jag att det verkar som om jag tror att jag är ensam om att känna till james & karin. och det menar jag ju inte. Men jag tror att Jojje är mer "känd". Men jag hade aldrig hört talas om James och karin för bara ett par år sedan. Så jag tänkte att kanske har nån missat dem och det är ju synd.



Och de håller verkligen ännu. Jag älskar när man pratar med barn på det viset de gör i sina texter, du vet, som om de vore vuxna. Allvarliga saker och smart. Och barn e ju smarta.

Tack Mm för kommentaren!

2009-04-18 @ 11:19:47
URL: http://sammyrose.se
Postat av: a.m.o.

När vår 4,5 åring har tråkigt säger vi "det är när man har tråkigt man utvecklas som människa." Han blir skitsur, men efter ett tag kommer han på något att göra. Rita lite, läsa en bok, lägga pussel, gå ut på bakgården (sedan vi flyttade till radhus) osv. Jag tycker att det är bättre att han kommer på något att aktivera sig med än att vi ska säga åt honom vad han ska göra!

2009-04-18 @ 14:57:31
URL: http://trynottolooksopretty.blogspot.com
Postat av: a.m.o.

ps dessutom tycker jag att det är skitbra att han har tråkigt. Barn måste ha tråkigt också! Helst en stund varje dag! he he ds

2009-04-18 @ 14:58:42
URL: http://trynottolooksopretty.blogspot.com
Postat av: Sammy Rose

a.m.o: du har så rätt, så rätt. Men ibland kan lite musik stimulera det hela.

2009-04-18 @ 16:17:18
URL: http://sammyrose.blogg.se/
Postat av: Sarah

Det finns inget bättre än att progga loss med sina ungar! Vi har stora planer på att starta ett proggband här hemma, tillsammans med några kompisar, naturligtvis ska barnen vara med. Alla ska spela alla instrument och alla får sjunga. Sweet.

2009-04-18 @ 20:57:01
URL: http://www.mrslucky.blogspot.com
Postat av: Maria

Tror att barnen nuförtiden kanske har lite för lite tråkigt. Jag blir stressad och känner att jag måste hitta på något kul när de säger att det är tråkigt och att de inte har något att göra. Som om jag måste roa dem. Min mamma svarade alltid när jag sa: -Vad ska jag göra?

-Ta två katter och köra!

Det tyckte jag inte om när hon sa. Men jag blev iallafall kreativ och har nästan aldrig tråkigt nuförtiden.

2009-04-18 @ 22:02:55
URL: http://jagblommar.blogspot.com
Postat av: Mm

Tycker inte alls att det lät som du var den enda som visste vilka de var. brukar vara ensam om att ha växt upp med den musik och blir alltid överlycklig när någon annan vet vilka dom är. Helt rätt att musiken ska spridas! Jag skulle säga att den passar till stor som liten. Man blir alrig för vuxen för james & karin och jojje. jag tycker för övrigt att "det fulaste som finns" är en av de vackraste låtar som har skrivits.

2009-04-19 @ 02:21:15
URL: http://dubbelem.blogspot.com/
Postat av: Sarah

Förresten - man får ju inte heller glömma Kåldolmar och kalsipper! Finns nog inget som tar mig tillbaka till min egen barndom som den skivan (ja, jag är uppvuxen blan rödtjutskommunister). Fantastisk musik och fantastisk berättelse. Sjörövar-Jenny får ju en helt annan betydelse nu när man själv har blivit förälder.

2009-04-19 @ 14:04:13
URL: http://www.mrslucky.blogspot.com
Postat av: fru a

redan frälst på nämnda barnskivor tackar jag för de andra tipsen :)

2009-04-19 @ 21:45:37
URL: http://entillanna.blogspot.com/
Postat av: julia

Tack för tipsen! Jag håller också på kåldolmar och kalsipper. Den är ju kanon! Kram

2009-04-20 @ 06:40:53
URL: http://juliasvardag.blogspot.com
Postat av: jessica

James spelade här på Ön för några år sedan. Det var föräldrarna som nostalgiskt(vi) som klappade och sjöng med mest - vilket han påpekade lite försynt.

2009-04-21 @ 08:47:23
URL: http://livetsomfamilj.blogspot.com
Postat av: Frida

En annan bra barnskiva är "Herr Mask är bäst!" av bl.a. Tomas Hirdman och David Shutrick.

2009-04-22 @ 16:12:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0