Andra människors TV-minnen

För en tid sedan fick jag en "I Love your blog"-award av JennyK och efter det blev jag taggad av Mothersvea. Det tackar jag för och tänkte nu länka tillbaka till dem med en lite twist.
Istället för att bara beskriva deras bloggar har jag bett dem att berätta om något de sett på Tv som de minns väl. Något som etsat sig kvar hos dem. Ett speciellt Tv-ögonblick helt enkelt. Jag har dessutom bett mina andra favoritbloggar om samma sak. Här kommer deras ögonblick. Alla bilder är tagna från deras bloggar. Alla ni läsare: kommentera gärna om era tvminnen!!
Startar med Tramsbyxa.



Tramsbyxan. Mycket rolig blogg som sköts av journalisten Rebecka och hennes två stilsäkra döttrar: Betty, 2 år och Bodil 4 mån. Av deras redaktion fick jag in dessa moments:

"Sista avsnittet på andra säsongen av Vita Huset. Jed Bartlet sörjer Mrs Landingham, det är väldigt dåligt väder och dessutom har han ett svårt beslut att fatta. Till detta: "Brothers in arms" med Dire Straits, som plötsligt känns som världens bästa låt. Jag börjar grina bara jag tänker på det. Betty håller förstås med, och vill gärna lägga till sekvensen ur En kos dagbok där kon sjunger upp för ett The Ark-liknande popband i en turnébuss på väg mot Stockholm, vilket blir hennes biljett till lycka och framgång. Dessutom älskar jag introt till Twin Peaks och True Blood-vinjett med död räv osv. "





Isabelle Halling, inredaren som äntligen börjat blogga. När man jobbar med TV, har man säkert många fina minnen tack vare TVn. Dessa två delar hon med sig av till oss:

"Mitt favorit TV-minne är när jag och min mamma hade TV-dinners då min pappa var bortrest. Jag var väl 10 och vi brukade dra soffbordet från vardagsrummet in till tv soffan och lade två kuddar under bordsbenen. Sen åt vi krabba och kollade typ på Falcon Crest.
Annars är mitt bästa minne första inredningsprogrammet jag gjorde i Belgien. Hade aldrig haft så roligt på ett jobb innan. Det var där jag blev såld! Jag älskar TV! "






MotherSvea, tatuerad blondin som bor i Italien och bloggar med söta bilder och fina illustrationer. Här minns hon när Italien vann fotbolls VM:

"Jag var hemma hos en kompis som hade bjudit över lite folk, självklart samma personer som pa kvartsfinalen och semifinalen for man fick ju inte ändra på "bra flyt".
Det var otroligt spännande när sista straffen slogs, allt var knäpptyst, och när Italien vann bokstavligt exploderade hela Italien av glädje. Det var folk med Megafoner från balkonger och bilar som tutade folk som sprang omkring och skrek, ALLA sjöng på The White Stripes "Seven nation army's" basgång naaa na na na na na naa...Hur det kom sig att alla sjöng på den är det ingen som vet . Det minnet är ju väldigt relaterat till allt som sen hände runt omkring. Även om jag egentligen inte är speciellt intresserad av fotboll eller sport så var det en så otroligt rolig kväll! Det är mitt bästa TV-ögonblick"






JennyK bloggar om sin renovering och tipsar om loppisfynd och kläder.
På 70 talet fanns inte mycket att välja på vad gällde barnprogram för hörselskadade. Jennys moment känns därför självklart. Många av er minns nog detta:

"När jag var liten fanns det inga teckenspråkiga program, utbudet var väldigt dåligt. En dag kom clownen Manne som använder teckenspråk in på rutan och förändrade min värld. Jag har suttit framför tv;n och tittat på hur klockan långsamt tickar fram, sekund för sekund tills klockan 16.30 , då får jag äntligen träffa Manne i sin olika trikåer som han bytte ofta och det var så spännande tyckte jag. "Vad för kläder kommer han att ha på sig idag?" Han satt på en "stillastående" cykel framför en rörlig bakgrund cyklande till en spännande plats, till exempel stranden eller biblioteket. Jag lärde mig många nya ord av Clownen Manne. Jag har många gånger skrattat förtjust åt den goe och rare Mannes tillkortakommanden , han gör aldrig bort någon, han gör bara bort sig själv. Så fort programmet tar slut blir jag alltid lika sur och får vänta en hel vecka tills nästa tisdag klockan 16.30."



Emmas Designblogg De flesta av er har säkert varit inne på denna blogg. En av de mest besökta inredningsbloggarna i sverige. Jättefin samling av bilder och inspiration. Emma är ingen stor TV-fan egentligen men minns som barn detta:
Kommer inte på något som har med tv/film att göra, däremot får jag lyckokänslor i magen när jag tänker på de gångerna pappa lät mig hyra Nintendo i videobutiken, och jag fick sitta uppe hela natten och spela Super Mario. Det gick ju inte att sejva på den tiden, så mycket coca cola och sega bilar gick det åt för att klara spelet.


Translation: (Forgive me for this short translation)  I have asked some blogers that I like to share their best tv-moments with us. Click the links to vistit the blogs. Only one is in english: Motersvea.

Läs även andra bloggares åsikter om Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Maja

Vilket trevligt inlägg J-Lo!

JennyK beskrivning av sin tv moment med Clownen Manne var som jag själv mindes honom!



2008-12-30 @ 19:44:33
Postat av: Jenny Sammy Rose

Tack Maja, kul att du gillade det. Vilket är ditt favorit-TV-minne? Jag vet att du har många att välja mellan. Är det när Marlena är besatt av djävulen. Eller när susan lämnar över Kristen till ett harem? eller kanske när prinsessan/swampgirl brottas med krokodiler? Nått från Days måste det ju vara!

2008-12-30 @ 19:57:57
URL: http://sammyrose.blogg.se/
Postat av: jens

"The Last Starfighter" , får alla andra filmer att blekna.

http://www.youtube.com/watch?v=YndNbTLWJPA

Men det visste ni väl redan...

2008-12-30 @ 20:07:02
Postat av: Jenny Sammy Rose

tack Jens!

jag vill gärna höra er läsares favvo-tv-minne med. Kommentera på bara!!

2008-12-30 @ 20:25:57
Postat av: Maja



Förutom gyllene moments på Days har jag en del andra som du säger. Men om jag måste välja så är det brittiska serien Chocky som jag slukades av. Den gick i mitten av 80-talet på ettan eller tvåan, så klart!

Hela serien kan ses på you tube, vilket jag gjorde för bara ett par månader sen.



MiY" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=4kP6xJCMiY





På Days är det som du säger när Marlena blev besatt av djävulen men även när Susan Banks dök upp till följd av The Bride of Christ - Sister Mary Moira osv osv, det var en härlig tid med fantastiska karaktärer. Oförglömligt och härligt :-)

2008-12-30 @ 22:10:06
Postat av: Maja

Förutom gyllene moments på Days har jag en del andra som du säger. Men om jag måste välja så är det brittiska serien Chocky som jag slukades av. Den gick i mitten av 80-talet på ettan eller tvåan, så klart!

Hela serien kan ses på you tube, vilket jag gjorde för bara ett par månader sen.



MiY" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=4kP6xJCMiY





På Days är det som du säger när Marlena blev besatt av djävulen men även när Susan Banks dök upp till följd av The Bride of Christ - Sister Mary Moira osv osv, det var en härlig tid med fantastiska karaktärer. Oförglömligt och härligt :-)

2008-12-30 @ 22:11:47
Postat av: Anonym

hej vännen! mitt ultimata tv-minne händer as we speak.... sitter med nyinköpt winnerbäck-dvd och gråter mig igenom hela skiten med en flaska rödvin (krävs väl det för att förstå karln haha) nej men det är fina texter han får till. men ett minne som jag nog delar med dig jenny är väl våra svenska svartvita skräckfilmer typ svarta damen och mankimang. kram

2008-12-30 @ 23:29:47
Postat av: christel

shit mindes plötsligt en scen i någon av våra svartvita som fortfarande är obehaglig.... den fina direktörskan för ett modehus tittar ut ifrån kontorsfönstret och ser en ung dam hängd i en lyftkran.... usch det var läskigt:-) kram

2008-12-30 @ 23:34:58
Postat av: jenny

Christel: Det låter som om du beskriver "Mannekäng i rött"

2008-12-31 @ 10:04:39
Postat av: Anonym

t

2008-12-31 @ 10:17:08
Postat av: johanna

Jag är liten och sitter och tittar på barnprogrammen och det handlar om en flicka som aldrig går ut eller så var det alltid grått och färglöst och det fanns inte en enda blomma och när väl världen blev färgglad och blommorna slog ut så fick hon inte gå ut. Jag har nog aldrig gråtit så mycket framför TVn.



Sen kan jag se de sista minuterna av sista avsnittet av six feet under hur många gånger som helst.

Postat av: Sylwia

DALLAS inget slår DALLAS...

När man satt med goa varma mackor o titta på Dallas med hela familjen. Det var tider det!



GOTT NYTT ÅR KRAM Sylwia

2008-12-31 @ 20:23:03
URL: http://sillas.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Hej! jag såg att du för länge sen hade kommenterat ett inlägg på designadinblogg.se och frågat om hur man lägger in en bild i menyn och gör den till en länk, undrar om du skulle kunna berätta för mig hur man gör?

tack på förhand //Pernilla

2009-01-02 @ 01:00:13
URL: http://pbergquist.blogg.se/
Postat av: Anna Karin syster

Nu har jag gått och funderat i två dagar på mitt favorit tv minne. Först tänkte jag Dallas, jag kommer ihåg det första avsnittet och hur tuff Lucy var. Men sen kom jag att tänka på Dynasty på dansk tv, eller Falcon Crest, eller Magnum, eller kommer någon ihåg serien V? Sen tänk på alla bra jul program inte bara Kalle men alla fina julkalendrar. Men med riktigt alvar tänkte jag på stunde då det var klart att Obama van, jag gråter bara jag tänker på det. Men så i dag när jag körde till affären kom jag ihåg, De fattiga och de rika, den är nog min favorit.

2009-01-02 @ 19:42:24
Postat av: Jenny Sammy Rose

Tack! Vad roligt att läsa. Ja Dallas skriver ju vissa om. ååå vad bra det e. På många vis oslagbart. Men överst på min lista står, på delad första plats: det allra sista avsnittet av The Office, UK, på julfesten. Och Twin Peaks i sin helhet. Men jag älskar ju också mer banala grejer som "Can´t By me love", Dirty Dancing och Serien Tracys Hämnd, om nu någon minns den.

2009-01-02 @ 20:12:45
URL: http://sammyrose.blogg.se/
Postat av: Anna Karin igen

Jag skulle gärna höra vad våran mamma har att säga, vi vet ju att hon är en besökare.

2009-01-03 @ 05:13:12
Postat av: Maja

Å Tracys Hämnd var bra ja! Jag kom på också Lace och "Floden blev mitt liv" och så brittiska serien "Hemliga armén" som gick 1982. Finns många fina minnen framför tv:n, Dallas var så klart en av höjdunkterna. Jag var besatt av Dallas och min äldre bror lurade mig att Pamela hade gått med i ett punk-band och spelade upp nån låt där en brud skrek, han påstod det var Pamela, vilket jag trodde på som 10-åring. Hela min fina bild av henne raserades för kvinnan i låten skrek grotteskt.

Dröjde många år innan jag fattade att jag hade blivit lurad.

2009-01-03 @ 10:34:05
Postat av: Alexandra

oooo sååå svårt! Finns såå mycket. Jag hade ju turen att jag också liksom anna k fick se när Obama vann i usa, det var stort.. Sen gick vi ut på puben där stämningen var hög, och dom spelade Bruce Springsteen, Born in the USA. Sen minns jag en jul när du och jag, Jenny byggde 1000 bitars pussel, och hade film maraton med New York tema. Det blev, En prins i New York, Gifta på låtsas och kanske den bästa Working Girl! åååh så bra. jag och Louise såg första sässongen av Heroes varje onsdag och turades om hos vem. Det var mysigt. Sen såg jag hela sässong två av Dexter på EN kväll. Den var riktigt spännande och bra. Sen såklart Twin Peaks och Carnivale. Minns även filmkvällar hos Jenny och Jens på torekovsgatan. Sen hos Anna K minns jag Dancing with the stars och rödvin!! Det är alltid en hit! Såg en riktigt snygg skräckis nu när jag var i asheville; Susperia. Otäck och snygg!

2009-01-04 @ 13:08:14
Postat av: Alexandra och Doris

Försökte komma fram till bra tv minnen med mamma. Vi kom fram till danska Matador och amerikanska Kärlekens Vindar! Fantastiska serier.

http://www.youtube.com/watch?v=mHgvhVTTTrw&feature=related

Men Matador är nog den mamma tänker mest på

http://www.youtube.com/watch?v=JA23S0URT3o&feature=related

2009-01-04 @ 13:28:54
Postat av: Mary

Då ska vi se... detta är jättesvårt Jen!!! Men jag kan berätta om mitt första starka "TV"minne. Då va jag 6år tror jag. Pappa va ute och reste som vanligt (m jobbet) och mamma, syrran & jag skulle gå på bio. Mitt första biobesök. Vi såg E.T. Den va fruktansvärt sorglig och jag hade det verkligen jobbigt där i biosalongen. När E.T. hittas alldeles vit vid vattnet reste jag mig upp gråtande och sa: Fattar dom inte att han vill hem!!!!!

Jag har sedan denna dag ite kunnat se E.T. igen. Mamma gav mig ett E.T. mjukisdjur men han fick bara va på mitt rum på dagarna. Vid läggdags fick han allt lämna rummet... Jag tyckte oerhört synd om min E.T. men på något annat sätt funkade det liksom inte.

Med mitt bästa TV minne får jag återkomme!



So long

2009-01-05 @ 17:49:21
URL: http://marylou.bloggagratis.se/
Postat av: Lotta

Goaste Tv-minnena är från min 80-talsbarndom. Vi hade fått kabel-tv och SKY-channel och jag och brossan vaknade tidigt på lördagsmorgonen, släpade ner våra sovvarma täcken till tv-soffan, bråkade lite om vem som "hade tv:n" (den som hann först fick bestämma kanal)blandade ett glas oboy och njöt av DJ Cat Show. Det spelade ingen roll att jag inte förstod engelska. Inspector Gadget, He-man och Transformers var lika bra ändå!

2009-01-08 @ 11:39:05
Postat av: Jenny Sammy Rose

Ja Lotta, så härligt det låter. Det e ju just din brossa som jag har turen att dela mina tv-stunder med nu.

Vi hade också SKY-hemma hos oss via parabol. tänk vilken drömkanal det var. Den hade liksom allt!

Tack för ditt minne.

2009-01-08 @ 14:01:38
URL: http://sammyrose.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0