Some stuff that we found today

God Kväll! Idag har det städats och sorterats i morfars hus. Mycket minnen att dröja sig kvar i. Fotoalbum, kläder och tavlor. Min syster hittade klänningen som min mormor hade på sin mors begravning och jag fick morfars cardigan. Som han haft sen 70-talet. Det finns inte en noppa på den och den luktar fortfarande morfar. Ni ser den nedan.
På bilderna ser ni även mönster till kjol och blus. Ett broderat hus, som någon gjort till morfar. Bankhäften sedan flera årtionden tillbaka. Mormor och morfar på sin trapp 1993.
Mormor, morfar och Majlis på hennes konfirmation 1961. Morfars tofflor, klockor och slutligen trasmattor på tork.



Translation: We have been cleaning granddads house today. Lot and lots of memorys to linger on to.
This is what you see in the photos: Me and his cardigan, that he has had since the 70s. Blouse and Skirt-patterns. A House that somebody made. Banking-books. My grandparents in 1993. My grandparents and Majlis (my aunt) in 1961.
Granddads slippers and watches. And woven carpets hung out to dry.

Kommentarer
Postat av: åsa

ett helt liv. mycket fint. inte lätt sånt där, minns när vi gick igenom min farmors hus. svårt, samtidigt spännande och nostalgiskt. man kommer på sig själv att de mest ovärdelösa kan vara det mest värdefulla.

fina bilder!

2009-05-04 @ 20:22:50
URL: http://asahammarstrom.blogg.se/
Postat av: Sammy Rose svarar

Åsa: (Tack för senast förresten)Ja, det är jobbigt. Men mycket roligt med. Vi skrattar ganska mycket åt allt kul som hänt. Och det är verkligen så som du säger : att vissa saker som inte har något ekonomiskt värde ändå är de mest betydelsefulla. Som en kortlek som saknar klöver åtta, eller ett par sneda tofflor eller en burk med knappnålar. kram på dig Åsa. PS. bilderna blev fina hemma hos dig.

2009-05-04 @ 20:42:33
URL: http://sammyrose.blogg.se/
Postat av: Cim

Tänkte skriva precis det som jag nu ser att Åsa har skrivit. För flera år sedan stod jag framför en stor sista hög bestående av mormor och morfars saker. Kändes svårt att välja ut. Allt blev viktigt.

2009-05-04 @ 21:35:16
Postat av: Cim

Just det! Glömde skriva! Mormors lilla kinesiska pyjamasjacka. Den har jag använt nu i 13 år! Den håller på att falla sönder, men jag älskar den och är glad över att den påminner om mormor!

2009-05-04 @ 21:39:03
Postat av: åsa

ja. tack det samma!

kul att du nämner en burk med knappnålar, det har jag också kvar från min farmor (den stod i köket bland de andra burkarna!!). alltid kul att använda det hon också använde!

ska bli så spännande att se bilderna, är nyfiken som få! kramkram

2009-05-04 @ 22:02:22
URL: http://asahammarstrom.blogg.se/
Postat av: underbaraclara

ja så fint. jag började gråta när jag såg bilden på dina fina morföräldrar. tänk så vackert livet är ändå. att få stå på en bro och hålla om den man älskar



kram

2009-05-04 @ 22:18:17
URL: http://folkbladet.nu/underbaraclara
Postat av: Sammy Rose svarar

Cim: Den pjamasen kanske jag får se när jag kommer och hälsar på.



Åsa: Ja och sen älskar jag ju att återanvända grejer, inte bara snygga vintageklänningar utan även en tvättkorg eller knappnålar.



Underbara Clara: Det är så lätt att tycka om dig =) Vi blev alla så glada när vi hittade denna bild idag. "De ser så söta och unga ut", sa vi. Fast än de är en bra bit över 70 år på bilden, hah. De var tillsammans hela livet. När mormor blev sjuk så vårdade morfar henne i hemmet där hon sedan dog. Och morfar kom aldrig på sjukhus heller. Det ville han inte och det slapp han.

2009-05-04 @ 22:55:29
URL: http://sammyrose.se
Postat av: Hanna

Gud vad fint! Blev också alldeles tårögd när jag såg bilderna på dem, så söta ihop! Din mormor är verkligen lik sig på bilderna, så vacker! Vilken mysig tröja, så fint när det luktar någon man älskar och saknar!

Stor kram på dig!

2009-05-05 @ 01:40:37
Postat av: julia

Min morfar dog för 16 år sedan, men jag kan fortfarande känna hur han luktade. och hur det kändes när han tog min hand i sin.

Vilket fint liv din morfar haft. med din mormor. Kram Jenny!

2009-05-05 @ 04:51:23
URL: http://juliasvardag.blogspot.com
Postat av: Malin

Vilken härlig bild på din mormor och morfar på trappen! Jag ville hemskt gärna ha en en souvernirspeldosa med alpmotiv efter min farmor eftersom den alltid stod på hennes soffbord. Ekonomiskt värde noll men minnena värda hur mycket som helst.

2009-05-05 @ 10:03:06
URL: http://monstermonstret.blogspot.com
Postat av: Jenny

Jag kommer ihåg när min mormor gick bort i cancer. Vi var hemma i hennes lägenhet för att röja bort saker så hittade mamma en trälampa som jag gjort till mormor när jag var liten på träslöjd. På baksidan av lampan hade jag skrivit " till världens bästa mormor, jag älskar dig" Som jag började gråta när jag såg lampan.Jag hade fullständigt glömt bort att jag hade gjort lampan till henne. Som Malin säger är minnena värda så oerhört mycket, det bara går inte att ersätta mot pengar. Som vanligt, starka och uttrycksfulla bilder.

2009-05-05 @ 19:12:15
URL: http://jennyk.blogg.se/
Postat av: Carina

Va fina bilder och härliga minnen!



Min morfar hade också såna där tofflor.

2009-05-05 @ 21:53:32
URL: http://www.infingfunderar.blogspot.com
Postat av: Elisabeth

Vad fint att få ta del av dessa glimtar.

2009-05-10 @ 21:57:41
URL: http://finelittleday.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0